De linkerkolom (mogelijke consequenties van de variant) indiceert in vraagvorm, wat de consequenties kunnen zijn van de varianten (a) t/m (e); elk van de kolommen (a) t/m (e) beantwoordt, hoe die voor de desbetreffende variant van toepassing zijn.
Die beantwoording geschiedt in termen van ja, nee, ?, aanbevolen of desgewenst.
Die beantwoording geschiedt in termen van ja, nee, ?, aanbevolen of desgewenst.
Aan de school de afweging welke consequenties zij kan en wil aanvaarden. En dus: welke variant van welk arrangement haar het beste schikt om meer wetenschappelijke toerusting van de vwo-leerling in de tweede fase in te vlechten.
mogelijke consequenties van deze variant |
variant: |
||||
a. afzonderlijk |
b. vakverbindend |
c. vakverbindend en gelijktijdig |
d. academische leerlijn |
e. thematisch aanbod |
|
(1) vakverbindende |
nee | ja | ja | ja | ja |
(2) coördinatie nodig door
|
? | aanbevolen | ja | ja | ja |
(3) eigenaarschap wetenschapsoriënterend aanbod nodig bij een docententeam, werkgroep, of sectie wetenschapsoriëntatie? |
? | aanbevolen | aanbevolen | ja | ja |
(4) regeling van toetsing
|
ja | ja | ja | desgewenst | ? |
aanbevolen* | aanbevolen* | aanbevolen* | ja | ja | |
(5) beoordelingsresultaten wetenschapsoriëntatie in de vorm van
|
ja | ja | ja | desgewenst | ? |
aanbevolen* | aanbevolen* | aanbevolen* | ja | ja | |
(6) beoordelingsresultaten wetenschapsoriëntatie bij overgang of slagen/zakken verdisconteerd in
|
ja | ja | ja | desgewenst | ? |
aanbevolen* | aanbevolen* | aanbevolen* | ja | ja | |
(7) aanvullende onderwijstijd nodig? | ? | ja | ja | ja | ja |
(8) ontwikkel- en overlegtijd nodig? | ? | ja | ja | ja | ja |
(9) aanpassingen in de lessentabel van de school en studielasturen voor de leerling nodig? | ? | ? | ja | ja | ja |
manier waarop aanbod gericht op de wetenschappelijke toerusting van de vwo leerling in de tweede fase kan plaatsvinden: | binnen het vakonderwijs van elk vak afzonderlijk | (deels) in de lestijd van de deelnemende vakken en/of (deels) in daarvoor geoormerkte contacttijd | |||
waar mogelijk vakverbindend afgestemd | vakverbindend / vakoverstijgend | ||||
gelijktijdig |
* maar dan ook voorzien in (2) en (3)